Wybitna skrzypaczka Anne-Sophie Mutter zagra w Warszawie
Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzi Andrzej Boreyko. W programie koncertu znajdą się utwory Bedricha Smetany - I Kwartet smyczkowy e-moll „Z mojego życia” oraz trzy kompozycje Witolda Lutosławskiego: Partita (wersja na skrzypce i orkiestrę), Interludium i Łańcuch II - Dialog na skrzypce i orkiestrę.
Mistrzyni gry na skrzypcach Anne-Sophie Mutter od czterdziestu ośmiu lat regularnie występuje w najważniejszych salach koncertowych na całym świecie jako solistka, mentorka i wizjonerka. „Jej niezwykły talent był inspiracją dla moich wysiłków kompozytorskich i mam nadzieję, że będę mógł napisać dla niej jeszcze więcej” - tak wypowiedział się w 1988 roku Witold Lutosławski na temat wirtuozerii Anne-Sophie Mutter. Wybitna niemiecka skrzypaczka odwzajemniła sympatię polskiego kompozytora, mówiąc: „Otworzył przede mną świat muzyki współczesnej. Pokazał mi barwy skrzypiec, których istnienia nawet nie podejrzewałam”.
Lutosławski zadedykował Mutter kilka swoich utworów, w tym Łańcuch II. Dla niej stworzył też orkiestrową wersję Partity, a z okazji ślubu podarował artystce specjalnie skomponowaną kołysankę. Planowanego wielkiego koncertu skrzypcowego, nie dane było mu już ukończyć.
„Z okazji 30. rocznicy śmierci Lutosławskiego Anne-Sophie Mutter powróci na estradę Filharmonii Narodowej, by po raz kolejny wykonać utwory, które powstały ze wzajemnej inspiracji, jaka łączyła tych dwoje wielkich artystów” – napisał zapowiadając koncert muzykolog Bartłomiej Gembicki.
„Lutosławski potworzył przede mną inny świat, nie tylko świat muzyki współczesnej, ale również swój własny” – mówiła o kompozytorze skrzypaczka.
Kompozycje Lutosławskiego zostaną wykonane w drugiej części wieczoru w Filharmonii. W części pierwszej zostanie przedstawiona orkiestrowa wersja I Kwartetu e-moll Bedricha Smetany „dzieła określanego jako muzyczna spowiedź cierpiącego na głuchotę czeskiego kompozytora doby romantyzmu”.
Anne-Sophie Mutter to czterokrotna laureatka nagrody Grammy. Artystka ma w dorobku 31 prawykonań. Swoje utwory dedykowali jej: Thomas Ades, Unsuk Chin, Sebastian Currier, Henri Dutilleux, Sofia Gubajdulina, Witold Lutosławski, Norbert Moret, Krzysztof Penderecki, sir André Previn, Wolfgang Rihm, Jörg Widmann i John Williams.
Jedną z ważnych dziedzin działalności skrzypaczki jest wspieranie obiecujących młodych talentów oraz uczestnictwo w licznych projektach charytatywnych.
Od 2011 roku regularnie występuje ze swoim zespołem Mutter’s Virtuosi, którego pierwszy album został wydany w listopadzie 2023 roku.
Kalendarz koncertowy Anne-Sophie Mutter w 2024 roku obejmuje występy w Azji, Europie i Ameryce Północnej, odzwierciedlając jej muzyczną wszechstronność oraz szczególną rolę, jaką odgrywa w świecie muzyki klasycznej.
Na początku roku artystka z udziałem London Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Jonathona Heywarda zaprezentowała brytyjskiej publiczności zadedykowany jej II Koncert skrzypcowy Johna Williamsa, który wykona ponownie w czerwcu z Dallas Symphony Orchestra, prowadzoną przez Fabio Luisiego. Utwór Thomasa Adesa „Air – Homage to Sibelius” napisany również specjalnie dla niej, zagra w Lipsku, gdzie Gewandhausorchester będzie dyrygował Andris Nelsons i w Londynie; tam London Symphony Orchestrę poprowadzi kompozytor. Wykonana też będzie Partita Lutosławskiego.
Osiągnięcia artystki zostały uhonorowane wieloma nagrodami, m.in. Orderem Zasługi Republiki Federalnej Niemiec, Orderem Francuskiej Legii Honorowej, Bawarskim Orderem Zasługi, Wielką Odznaką Honorową za Zasługi dla Republiki Austrii
W 2010 roku Norweski Uniwersytet Nauk Ścisłych i Technologii w Trondheim przyznał jej tytuł doctora honoris causa, który w 2022 roku nadała jej również Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
Ann-Sophie Mutter łączyła przyjaźń z Krzysztofem Pendereckim. W jednym z wywiadów dla PAP artystka powiedziała „Przez jego muzykę mieliśmy silną więź. Nigdy nie zapomnę mego ostatniego wspólnego wyjazdu w 2018 r.; podczas tras koncertowych grałam jego program. – Jego sposób pisania był pozostaną utwory poświęcone ludzkiemu nieszczęściu. Ta muzyka była czymś na kształt lekcji historii ludzkości” – zaznaczyła.
Koncert 26 kwietnia o godz. 19.30 będzie poprzedzony wprowadzeniem autorstwa Iwony Lindstedl, muzykolożki z UW; koncert sobotni – 27 kwietnia rozpocznie się o godz. 18-tej. (PAP)
Anna Bernat
abe/ aszw/